سایت فمینیستی
Against gender oppression علیه ستم جنسیتی
صفحه اول خشونت علیه زنان تاریخی ویدئو کلیپ برنامه های رادیویی آرشیو
جنبش زنان
مریم حسین خواه: از کودتا تا انقلاب: حذف طبقه‌ی متوسط از متن جنبش زنان          
با کنترل شدید تشکل‌های زنان و اجبار تشکل‌های باقی‌مانده به فعالیت در زیر چتر نهادهای ساخته حکومت، استقلال جنبش زنان از بین رفت و بخش بزرگی از زنان طبقه متوسط شهری از متن این جنبش کنار گذاشته شده و دستاوردهای آن را از آنِ خود ندانستند.
مریم دهکردی: داستان پر آب چشم اجباری شدن حجاب          
زنان هم نسل او، آن روزها را روشن و شفاف و درخشان به یاد می آورند. روزهایی که برادران و خواهران انقلابی پونز در پیشانی زنان بی حجاب فرو می کردند و با شعار « یا روسری، یا توسری» اجباری بودن حجاب را فریاد می زدند.
گفتگوی فرزین ایران فر در رادیو همبستگی با مهناز متین:
از 57 تا 96 -چهار دهه اعتراض به حجاب اجباری در ایران
         
اگر بخواهم حرکت سال 1357 را با 1396 مقایسه کنم، باید بر یک تفاوت عمده انگشت بگذارم، و آن، هم‌دلی و همبستگی بخش قابل توجهی از نیروهای مدرن و سکولار جامعه ـ از زن و مرد و پیر و جوان‌ـ با اعتراض شجاعانه و مبتکرانه‌ی کسانی است که به "دختران خیابان انقلاب" شهرت یافته‌اند. از این هم‌دلی در سال 1357 خبری نبود و زنان معترض به واقع تنها ماندند.
گفتگوی گزارشگران با زنان تبعیدی مبارز-
آناهیتا اردوان نویسنده، مترجم و عضو سازمان کارگران صنعتی جهان
         
تبعیض جنسیتی از بالاترین نهادهای قانونگذاری، تصمیم گیری، راهروهای مجلس و هیرارشی قدرت پدرسالار میگذرد و کلیۀ عرصه های اجتماعی و فرهنگی، حریم خصوصی افراد؛ سیستم اموزشی- پرورشی، عرصۀ کاری، کارخانه، کارگاه تا خانه، اشپزخانه و حتی اطاق خواب زنان را از شرنگ تبعیض خود آلوده میسازد.
مارکسیسم و رهایی زنان : لوئیز اُشِی / ترجمه ی فرزانه راجی          
«به تنهایی هیچم. فقط میدانم به واسطهی نیاز کسی دیگر، کسی که واقعی است: شوهرم، و فرزندانم، وجود دارم. شوهرم بیرون از خانه، به جهان واقعی میرود… من در جهان خیالی در این خانه باقی میمانم، کارهایی انجام میدهم که عمدتاً ابداعی است، و هیچکس به جز خودم به آنها اهمیت نمیدهد.» زن و ذهنش: داستان زندگی روزانه، مردیت تکس،

پیام اتحاد عمل تشکلهای چپ ایرانی در امریکای شمالی
به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن
         
حرکتی که ویدا موحد بر سکویی در خیابان انقلاب یکروز قبل از خیزش مردم ایران آغاز کرد به نماد آزادیخواهی و برابری طلبی زنان کشور ما مبدل شد و دهها زن با به جان خریدن حبس و شکنجه در چند شهر دیگر نیز آنرا تکرار کردند. این مسئله و نیز حضور پررنگ زنان در خیزش دیماه نشان میدهد که بدون حضور موثر زنان و خواستهای برابری طلبانه جنبش زنان، انقلاب آتی ایران ره به جایی نخواهد برد.
لاله حسین پور: زنان به پیش          
چون برخی تصور می کنند، درخواست آزادی پوشش، پایین آوردن سطح درخواست های زنان است و مدام می کوشند این مبارزه را در پیوند آن با سایر درخواستهایی که از نظرشان "مهم تر" است، نشان دهند. گویی درخواست رفع حجاب اجباری تنها امری سلیقه ای هست و ربطی به آزادی و دست یابی به حقوق زنان ندارد
از گفتگوهای گزارشگران بمناسبت روز جهانی زن - با مهستی شاهرخی نویسنده و شاعر          
ترسم از این است که مبارزه و حرکت «دختران خیابان انقلاب» علیه حجاب وسیله ای باشد برای معاملات پسابرجام، چون اگر ایران بخواهد قراردادهای اقتصادی اش با غرب را حفظ کند، لازمه اش اینست که راه عبور را برای غربیان تا حدی هموار کند و یکی از آنها حل کردن مسئله حجاب است.
تقی روزبه: جنبش زنان در مصافی بزرگ با آزار و خشونت جنسی، و با ترامپیسم هم چون نمادی از ادغام مردسالاری و قدرت!          
رسوبات و عادات فرهنگی و مناسباتی را به دلیل پیچیدگی هایش تنها می توان در ترکیب متوازنی از مبارزات فرهنگی و سیاسی و فشارهای اجتماعی، و تغییرشرایط عمومی معطوف به ریشه ها و بازآموزی و ارتقاء فرهنگی آن هم در طی یک فرایندطولانی پژمرده ساخت و حل و فصل کرد.
گفتگوهای گزارشگران بمناسبت ٨ مارس روز جهانی زن - سحر صبا: فعال کارگری          
جوهر تمام این حرکتها از بر گرفتن حجاب دختران جوان تا اعتصاب کارگران در صحنه یکی است که به خیزش نان و ازادی و دست بردن به ساختارهای اقتصادی و سیاسی حکومت سرمایه جمهوری اسلامی گره خورده است. تحقق هر خواسته ایی در رابطه با این جنبشها تا تغییر بنیانهای سرمایه از نظر استراتژیکی تماما بستگی به هر چه متشکل شدن این جنبشها و سازمانیافتن جنبش کارگری و متحد شدن آنها با هم است.
شهاب برهان: از نهضت ویدائی تا رهائی زن          
تبعیض جنسی نقطه تلاقی و تراکم همه تبعیضات و نابرابری ها در جامعه است. ستم جنسی در عین حال وسیله ای برای حفظ تبعیضات و نابرابری های دیگر است. به این دلیل اگر چه تنها زنان هستند که می توانند پیگیرانه علیه مرد سالاری و پدرسالاری مبارزه کنند، اما به تنهائی نمی توانند به آزادی و برابری دست پیدا کنند.
امید بهرنگ: آب در خوابگه مورچگان!
حمیدرضا جلایی پور؛ دختران خیابان انقلاب و باقی قضایا ...
         
هر گونه درک تقلیل گرایانه از این حرکت تحت عنوان اینکه ربطی به منافع زنان کارگر ندارد یا مخالفت با حجاب امری مربوط به زنان طبقات میانی است، بسیار نادرست و زیانبار است. باید به کسانی که از منظر چنین تقلیل گرایی ها به این حرکت می نگرند هشدار داد که مقابل حرکات پیشرو نایستند و تجارب تلخ دوران انقلاب 57 را تکرار نکنند.
مهرنوش شفیعی: ستم جنسیتی، رابطه سوسیالیسم وجنبش های عمومی          
مبارزه برای سوسیالیسم جدا از مبارزه در جهت از بین بردن آن روابط اجتماعی که به استمرار سیستم موجود خدمت می کند وهمچنین از بین بردن آن ایده های کهنی که این روابط اجتماعی را ستایش کرده و به تداوم آن خدمت می کند، نیست. به زبان ساده یعنی باید در مبارزات روزمره علیه مناسبات کنونی فعال بود.
گرامی باد هشت مارس روز همبستگی زنان علیه ستم جنسیتی
پرتوان باد نبرد برای رهائی و برابری زنان
         
جنبش زنان با وجود فراز وفرودهای متنوعی که داشته هرگز ساکت نبوده است و همواره مبتکر حرکتهای اجتماعی خلاق برای نشان دادن نارضایتی خود بوده اند. در طی چهار دهه حکومت ننگین جمهوری اسلامی زنان با چنگ و دندان و مبارزه و جدال دائمی ساکت ننشسته اند و همواره و به اشکال گوناگون این ساختار را به چالش کشیده اند .
مریم حسین خواه: دستاوردهای جنبش زنان در دوره‌ی مشروطه          
چهار خواسته‌ی اصلی رفع تبعیض جنسیتی در آموزش، قوانین خانواده، مشارکت سیاسی، و انتخاب نوع پوشش، که از سوی فمینیست‌های اولیه‌ی ایرانی مطرح شد، همچنان در صدر خواسته‌های زنان ایران قرار دارد
مریم حسین خواه: فمینیست‌های مشروطه‌خواه، پایه‌گذاران جنبش زنان در ایران          
انجمن‌های زنان در دوران مشروطه، فارغ از اهداف فمینیستی، ملی‌گرا، یا نوع‌دوستانه‌ای که داشتند، اولین شکل سازمان‌دهی‌شده‌ی فعالیت‌های زنان ایرانی در راستای تغییر وضعیت‌شان بودند.
برگرفته از سایت فیسبوکی کانون نویسندگان ایران: پرسش، یک پاسخ - بخش اول          
پس از انتشار خبر برگزاری مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران و اعلام نتایج انتخابات، چند تن از بازدیدکنندگان صفحه در کامنت‌های خود پرسیده‌اند: چرا زنان در میان برگزیدگان نیستند؟ برخی نیز به تصریح یا به تلویح آن را نشان فضای مردسالار در کانون دانسته‌اند. پرسش را با چند تن از اعضا در میان گذاشتیم. پاسخ‌هایشان را به نوبت منتشر می‌کنیم.
هاله صفرزاده : مروری بر اجباری شدن حجاب 1357 تا1360          
"زنانی که به جرم بیحجابی دستگیر میشدند وادار میشدند که ورقهای را امضا کنند که روی آن نوشته شده است:" قول می ‌‌دهم که دیگر دست به عمل منافی عفت نزنم". و یا روسری او را باز می ‌‌کنند و روسری دیگری به سرش میبندند که روی آن نوشته شده:"من یک زن فاحشه هستم" و او را وادار می ‌‌کنند با همین روسری به خانه برود.
مهشید راستی: دختر خیابان انقلاب کمرنگ می شود و «چهارشنبه های سفید» مورد بی مهری « زنان فعال و فمینیست ایرانی » قرار می گیرد. چرا ؟          
چرا از هر جنبشی سخن می گویید بجز جنبش چهارشنبه های سفید ؟ چرا صحبت کردن از یک حرکت که اینطور با استقبال روبرو شده است برایتان تا این حد سخت است ؟ چرا جنبش زنان را به میدان حب و بخل خودتان بدل می کنید ؟ شما از وحدت با زنان محجب صحبت می کنید ولی در عین حال یک حرکت واقعی در جنبش زنان را نادیده می گیرید و کوچک نمایی می کنید . منظورتان از وحدت را بیشتر توضیح دهید. چرا با خانم صرصور احساس وحدت شدیدتری می کنید تا با جنبش چهارشنبه های سفید ؟
بیانیه بخشی از کنشگران جنبش زنان: اجازه نمی‌دهیم بر تاریخ فعالیت‌های عاری از خشونت مردم خاک پاشیده شود          

اکنون بسیاری مردم را دعوت به آرامش می‌کنند، راه‌های منطقی برای تغییر نشان می‌دهند، و حضور خیابانی را خطرناک و حساسیت‌برانگیز می‌خوانند و آن را دلیلی بر خشونت حکومت می‌دانند. اما کارنامه جنبش‌های اجتماعی در سه دهه گذشته مملو است از تلاش برای فعالیت مدنی مسالمت‌آمیز که با پاسخی سخت و خشن مواجه شده است. تشکل یابی اصناف و نهادها و جنبش‌های مدنی با لغو مجوزهای اخذ شده و پلمپ دفاتر این نهادها و پیگرد قضایی اعضایش مواجه شده است.

زنان انقلابی در الجزایرو فلسطین، تکرار تاریخ : زینا یاسین – ترجمه: پروین اشرفی          
موضوعات مورد مطالعه ای را که در صدد تجزیه و تحلیل آن هستم، الجزایر و فلسطین می باشند. دلیل این امر هم پیچیدگی ای است که زنان در روایات ناسیونالیستی، با آن مواجه هستند – مثلا عدم تفکیک بین نقش های جنسیتی و هویت ملی، که متوجه شدم در هر دو روایت متداول بوده است.

کنوانسیون استانبول در سال ٢۰١١، دستاورد مبارزات زنان ترجمه و تدوین: حمیلا نیسگیللی          

در توافقنامه نه تنها کشورهای امضا کننده، خشونت به زنان را جرم می شناسند بلکه متعهد می شوند تا با وضع قوانین لازم جهت پیشگیری از جرم و تحت تعقیب قراردادن مجرمین از زنان قربانی خشونت حمایت قانونی شود. در این توافقنامه همچنین حق پناهندگی زنان بعلت خشونت های ویژه به زنان مورد تائید قرارگرفته و به همکاری بین المللی و همچنین به نظارت سیستماتیک بر اجرای این توافقنامه تاکید شده است.

لاله حسین پور : هیس، گوش کنید.          
این رنج خشونت است که فریاد بر می آورد. خوب گوش کنید.
سونامی آزار جنسی دیگر دامن "هر آن که در شهر هست" را گرفته است. آزاری به قدمت تاریخ که تنها شکل عوض می کند، اما به بقای خود ادامه می دهد. خشونت و در رأس آن آزار جنسی، زبان قدرت است.
آن جا که انسان هم چنان نقش برده را ایفا می کند، هر چند به شکلی پنهان و پوشیده، می تواند به راحتی مورد آزار روحی و جسمی در فجیع ترین شکل ممکن قرار گیرد.
بیانیه کمیته مرکزی سازمان راه کارگر به مناسبت 25 نوامبر روز جهانی منع خشونت علیه زنان
مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران برنامه ای استراتژیک می طلبد!
         
زنان و دختران هر روز شاهد آنند که علائق آنان، توانایی های آنان، نیازهای آنان نادیده گرفته می شود، بی ارزش شمرده میشود و تحقیر می شوند زیرا بسیاری از عرصه های زندگی زیر نفود نگاهی مردسالارانه قرار دارند. خشونت های فیزیکی، روانی و سکسی گسترده ترین و خشن ترین شکل نمایش این قدرت "مردانه" است. اعمال این خشونت در خدمت استمرار و محکم کردن پایه های نابرابری میان زن و مرد است.
فریبا ثابت : سکوت را بشکنیم          
بحث آزار جنسی و تجاوز که در چند مدت اخیر در این کشورها به بحث داغی تبدیل شده است تنها کوه یخی است که سر ان پیدا شده .
ماجرای واین اشتاین تولید کننده و غول صنغت سینمایی هالیود وعلنی شدن آزار جنسی و تجاوز در هالیود ، هر چند نشان دادن تمامی واقعیت در باره محیط کار بشدت مردانه وانواع خشونت وفشار بر زنان نیست ،اما شاید فرصتی برای شکستن سکوت و نشان دادن این که به جای تحمل کردن باید با آن مبازره کرد باشد.
توهین به کارگر شایع است و آزار و اذیت جنسی تنها آغاز آن می باشد گفتگوی هیلی سونسون با باربارا اِرنرایش ترجمه: پروین اشرفی          
باربارا ارنرایش در بحث افشاگری مداوم از آزار جنسی در صنعت سرگرمی دخالت کرده، و در نهم نوامبر 2017 در توئیت خود نوشت : بدبختانه بحث کنونی ما در مورد آزار جنسی ، از لحاظ طبقاتی کج و معوج است. بیشتر در مورد هنرپیشگان زن بوده و به اندازه کافی در مورد خدمتکاران هتل نیست
رهائی زنان اسرائیلی، زیر سوال ! لورا رِیم، برگردان: بهروز عارفی          
به رغم پیشرفت هائی که در زمینه قانونگذاری در سال های دهه 1990صورت گرفته، نابرابری بین زنان و مردان در اسرائیل هنوز بسیار زیاد است. غرور مردانه، میلیتاریسم حاکم بر جامعه از بدو تاسیس دولت، مشغله ذهنی در مورد امنیت و نیز وزنهء قید و بندهای مذهبی از عواملی هستند که مبارزه برای رهائی زنان را پیچیده تر کرده است.
نخوردن تا پای مرگ
نشریه آلمانی اِما، برگردان: لاله حسین پور
         
روانشناسان هشدار می دهند که باید مراقب انواع و اقسام رژیم های غذایی که از هر طرف به ویژه در رسانه ها به گوش می رسند، باشیم. مشکل این جاست که دیگر با غذا خوردن، یک رابطه نرمال، راحت و بدون استرس وجود ندارد. آن هایی که رژیم های غذایی را فرموله می کنند و تحویل جامعه می دهند، دیگر از کلمه رژیم غذایی استفاده نمی کنند، بلکه ...
مجید دارابیگی : زن شرقی در قربان گاه سنت          
با وجود این که در دهکده ی جهانی  امروز،  در پرتو رسانه های اجتماعی، کوچک ترین روی دادها، بازتاب گسترده ای می یابد و چشم و گوش همه گان از قربانی شدن هم نوعان پر است، اما باز هم نوع تجاوز و چه گونه گی تجاوز و ارتکاب عمل جنائی متفاوت است و گاه شنیدن جنایتی از این گونه، عذاب وجدان به مراتب بزرگ تری به بار می آورد.
نسرین ابراهیمی: هشت مارس 2017 و چشم انداز جنبش توده ای زنان          
راهپیمایی عظیم زنان در 21 ژانویه 2017 منادی موج جدیدی از مبارزات فمینیستی زنان بود. تمرکز این جنبش نه فقط علیه ترامپ و دیدگاه خشن و زمخت ضد زن ، ضد همجنس گرائی و نژاد پرستانه وی بلکه علیه تعرض نئولیبرالی به حقوق اجتماعی و شغلی زنان نیز می باشد. راهپیمایی علیه ترامپ در همانجا متوقف نشد بلکه به حرکتی ضد نئولیبرالیسم و برای حقوق کاری ، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده است.
هنگامی که زنان بر سر دستمزد مذاکره می کنند
نشریه ژاکوبین- ایلا ماهونی : برگردان پروین اشرفی
         
با در نظر گرفتن روحیه حول و حوش مارش زنان در ژانویه و آکسیون های روز جهانی زن، در کنار برآمد سازماندهی سوسیالیستی در ایالات متحده، این گفتگوها می تواند یک اقدام واقعی کارگری و در محل کار را جوانه بزند. این نوع اقدام جمعی، بهترین شانس را در واداشتن سرمایه داران به کاهش تبعیض سکسیستی دارا می باشد.
پروین اشرفی : محیط زیست و جنسیت          
زنان تاریخا فاقد دسترسی به موقعیت ها و پروسه های هستند که به تصمیم گیری و آماده سازی اضطراری در چگونگی مخافظت از خود در برابر چالش های تغییرات محیط زیستی می انجامد، و در این پروسه ها شرکت داده نمیشوند. از این منظر، یک تحلیل مبتنی بر جنسیت ، از مسئله تغییرات محیط زیستی و تأثیرات آن بر روی زنان ، حتما لازم و ضروری است
زهره ستوده : زنان کمون پاریس          
کمون پاریس یک رویداد تاریخی است که ریشه در انقلابات و مبارزات اجتماعی ـ سیاسی گذشته فرانسه بویژه اززمان انقلاب کبیر فرانسه 1789 به بعد دارد . سقوط امپراتوری دوم، اعلام جمهوری سوم، قحطی، چندین ماه گرسنگی، شکست فرانسه در جنگ با دولت پروس و تسلیم در برابر بیسمارک صدراعظم آلمان علل بروز کمون پاریس بودند.
مجید دارابیگی:صیغه، ابزار روسپی گری اسلامی          
آن هائی که با ادعای خوانش دیگری از اسلام، یا نواندیشی اسلامی، بر آن اند تا از اسلام چهره ای دموکراتیک با سیمای انسانی نشان دهند و موضع جمهوری اسلامی در باره ی ازدواج موقت را اسلام شیعی می دانند و ادعا دارند که اهل سنت به گونه ای دیگرند و ....
تقی روزبه : نقش زنان در قافله تمدن و رهائی          
فارغ از ارزش گذاری، و به عنوان یک واقعیت تلخ و گزنده تاریخی، زنان در مجموع بیشترین باراجتماعی را در پیش برد قافله تمدن بشری و به همان اندازه بیشترین ستم و استثمار و سرکوب را بردوش خود حمل کرده اند. بسیار بیشتر از وزن اجتماعی خود به عنوان نیمی از جامعه چه درعرضه تولید و خدمات اجتماعی رسمی و چه درحوزه های گوناگون تولیدی و اشکال گوناگون کارعاطفی-اجتماعی غیررسمی.
اعلامیه شورای همکاری نیروها ی چپ و کمونیست
در باره هشتم مارس روز جهانی زن
         
هشت مارس بار دیگر فرا می رسد.این روز، روز جهانی زن را به همه ی زنان و مردان آزاده ی جهان، به همه زنان و مردان آگاهی که درصف مقدم پیکارهای ستم جنسیتی قرار دارند، به ویژه به همه زنان کارگر و زحمتکش که نیروی اصلی مبارزه علیه مرد سروری و پدرسالاری هستند تبریک می گوئیم.
من، من هستم . نه زن، نه مرد!
نشریه اما بازگردان: لاله حسین پور
         
چه چیزی ما را به زن یا مرد تبدیل می کند؟ آیا عضو جنسی کافی ست که یک انسان را زن یا مرد بنامیم؟ آیا مغز مردان و زنان با یک دیگر تفاوت دارد؟ مغز مردی که در پروسه زندگی خود تبدیل به زن شده است، چه تفاوتی با مغز زنی دارد که زن باقی مانده است؟
اطلاعیه مشترک اتحاد عمل تشکل های چپ ایرانی درامریکای شمالی
بمناسبت 8 مارس روز جهانی زن همراه با جزئیات برخی فعالیتها در شهرهای شیکاگو، مونترال و ونکوور
         
زنده باد 8 مارس
در آستانه ۸ مارسی دیگر قرار داریم. ۱۶۰ سال پیش روزی که زنان کارگر کارخانجات نساجی نیویورک برعلیه شرایط کار و دستمزدهای نازل شورش کرده و خیابانها را از آن خود ساختند،
بهرام رحمانی: عقیم‌سازی زنان محروم و قربانیان حکومت فاشیستی حکومت اسلامی ایران!          
شنیدن چنین خبری، به‌حدی تکان‌دهنده است که قلب هر فرد انسان‌دوست را به درد می‌آورد تا با تمام قدرت فریاد بزند که این چه روزگاری است که برای ما انسان‌ها به وجود آورده‌اید؟! محروميت يكی از آسيب‌ديده‌ترين اقشار جامعه از حق داشتن فرزند به‌زور و اصلاح نسل!
نسرین بهمن پور: نگاه به دنیای من          
باز دوباره منتظر روزی هستم که مرا به یاد زنانی می اندازد که دوران سخت مبارزه برای رسیدن به حقوق حقه خودرا سپری کرده اند وپیشینه ای پر از فراز ونشیب را پشت سر گذارنده اند . 8 مارس مظهر زنان پویایست که راه های دشوار را به جان خریده اند وخواهند خرید . سر آغاز حرکت زنانی که فعالیت های اعتراضی خود را رقم زدند .
تهمینه خسروی –کارگر بازنشسته کارخانه ریسندگی بافندگی وطن
8 مارس و جنبش زنان
         
روز جهانی زنان که در گذشته روز جهانی زنان کارگر نامیده میشد،بزرگداشتی است که هر ساله در 8 مارس برای برگزاری جشنی برای دستاوردهای مبارزات زنان و اعتراض علیه نابرابریهای موجود انجام میشود.
بزرگداشت چنین روزی احترام به نیمی از جمعیت جهان است که بحران سرمایه داری موقعیت فردی و اجتماعی آنان را در شرایط خطیرتر و وخیم تری قرار داده است.
بهمن یوسفی : هشتم مارس روز برابری انسانهاست!          
جامعه جهانی و مبارزه زنان راه طولانی و پر مشقتی را سپری کرده است تا به این روز رسیده است. روز هشت مارس به آسانی بدست نیامده و مردسالاران و مرتجعین و سرمایه داران هم آن را به زنان اهدا نکرده اند. بی شک در این روز سکته هم خواهند کرد.
مبارزات و مقاومت کارگران کره جنوبی زنان کارگر دردهه <کیم میکی یونگ*: ترجمه هاله صفرزادهbr>1970          
" زنان کارگر در کره جنوبی زمانی اعتصابات کارگری را آغاز کردند که فعالیت کارگری به شدت سرکوب می​شد و این رفتار در تضاد کلی با عدم فعالیت کارگران مرد در دهه هفتاد بود. مبارزات این زنان رادیکال و پیشرو بود و همچنین نقض آشکار فرهنگ پدرسالارانه و علیه هنجارهای جنسیتی سفت و سخت حاکم بر جامعه بود.
هاله صفرزاده : سازماندهی و پیکار علیه استثمار و تبعیض
تجربه زنان کارگر کره جنوبی
         
مبارزه زنان برای دستیابی به حقوق اولیه و انسانی چنان با زندگی روزمره آنان در هم آمیخته است که به سختی میتوان مرزی میان مبارزه و زندگی آنان مشخص کرد. در سراسر دنیا، زنان مجبورند از یک سو با استثمار شدید در محیط کار مقابله کنند و از سوی دیگر
اسناد سمینارهای زنان ایرانی در آلمان انتشار یافت          

اسناد سمینارهای سراسری سالانه¬ی تشکل‌های مستقل زنان و زنان دگر و هم‌جنس‌گرای ایرانی در آلمان پس از سی و پنج سال گردهمایی انتشار یافت. این حرکت که با فراخوان مسعوده پژوم بر علیه حجاب اجباری در پاییز ١۹۸١ در خارج از ایران آغاز شد، مبارزه‌ی مستقل زنان ایرانی در خارج از کشور را در چالش علیه پدر ـ مردسالاری کهن شکل داد. مجموعه‌ی اسناد جمع آوری شده در سه جلد و در ١٥٠٤ صفحه دفتری است ناتمام، که گوشه‌ای از تلاش‌های زنان ایرانی در تبعید را بازتاب می‌هد.

زهیر باقری نوع‌پرست: روابط خطرناک: ازدواج‌ها و طلاق‌های مارکسیسم و فمینیسم          

ارائه تصاویر کاریکاتوری از انقیاد برای شوراندن و تهییج کارآیی بسیار زیادی دارند ولی اگر هدف صرفاً هیجان‌زدگی و شور و شوق‌آفرینی نیست بلکه مبارزه جدی با انقیاد و سرکوب واقعی است باید سختی بررسی شرایط، فکر کردن و مطالعه و فعالیت مدنی بر مبنای آگاهی به دست آمده از این فعالیت را به جان خرید.

اشرف علیخانی (ستاره): حضور زنان در مدیریت سیاسی!؟ دروغی بزرگ          
در تازه ترین خبرهای 14 بهمن به خبر جالبی برخوردم. خبرگزاری ایلنا به نقل از محمدرضا عارف، گزارشی را منتشر کرده که البته ما فقیر فقرا که وسعمان نمیرسد مرغ و برنج بخریم تا مرغ پخته روی دیس پلو بتواند بخندد، ولی این خبر حقیقتاً مرغهای پشت ویترین مغازه ها که درحال تماشای برف بودند را به خنده که چه عرض کنم، به قهقهه انداخته است.
من، من هستم. نه مرد، نه زن....
بازگردان از نشریه اما 324 لاله حسین پور
         
تا جایی که آمار نشان می دهد، از هر 30هزار انسان در آلمان، یک نفر ترانس سکسوئل است. به عبارت دیگر سه هزارم درصد انسان ها در آلمان، یا با جنسیت زن متولد شده، اما خود را مرد احساس می کنند، یا برعکس و یا جنسیت شان از بدو تولد نامعلوم است. هرچند این آمار تنها متوجه افرادی است که احساس خود را اعلام کرده و یا به پزشک مراجعه کرده اند.
اعلامیه کمیته مرکزی سازمان راه کارگر بمناسبت ٢۵ نوامبر: روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان
خشونت علیه زنان در ایران فاجعه بارتر می شود، به خود آئیم !
         
٢۵ نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان است. این مبارزه یکایک ماست برای جامعه ای انسانی ، مبتنی برآزادی و برابری؛ عاری از هر گونه تبعیض برمبنای جنسیت ، گرایش جنسی ، ملیت ، طبقه ، مذهب و عقیده ! مبارزه ای که نباید به یک روز معطوف و محدود شود ، باید جزئی از برنامه و پراتیک روزانه همه مردمان باشد.
مارکسیسم و رهایی زنان / لوئیس اوشی / ترجمه‌ی فرزانه راجی          
یک انقلاب کارگری برای سرنگونی سرمایه ‌داری باید زنان را نیز رهایی بخشد. به همین دلیل امروز مارکسیسم انقلابی با کسانی که خواهان مبارزه با تبعیض جنسیتی هستند، ارتباطی پایدار دارد. اصول پایه‌ ای و چارچوب نظری مارکسیسم – شامل درک درستی از پتانسیل انقلابی طبقه‌ ی کارگر، پذیرش توانایی و ضرورت مبارزه‌ ی کارگران برای رهایی تمامی ستمدیدگان، تعهد به مداخله‌ ی فعال در جنبش طبقه ‌ی کارگر برای تحقق این پتانسیل و نیاز به ساخت یک بدنه‌ ی وسیع‌ تر نظری ب ه‌منظور تقویت مبارزات آینده – همچنان چارچوبی خواهد بود برای فهم دقیق‌ تر نظام سرمایه‌ داری و ستم بر زنان و درنهایت مبارزه با آن‌ ها.

لاله حسین پور : حجاب یا ورزش؟          
یک سئوال انحرافی که جوابت به هر طرف گرایش داشته باشد، اشتباه کرده ای. طرح چنین سئوالی یک دام است. دامی که دست و پایت را به زنجیر می کشد و نمی گذارد به حرکتت ادامه دهی. نه می گذارد به مبارزه ات علیه حجاب اجباری ادامه دهی و نه می گذارد در ورزش ارتقاء پیدا کنی.
علی جلال : درود بر خانم نرگس محمدی, ننگ و نفرت باد بر جمهوری اسلامی          
خانم نرگس محمدی را بسیاری از ایرانیان و شاید همگان می شناسند و همچنین مبارزان حقوق بشر در پهنه جهانی از مبارزات او آگاه هستند ایشان از بنیان گذاران کا نون مدافعان حقوق بشر در ایران, از مبارزان راه صلح و مخالفت با جنگ همچنین از مبارزان سرسخت و فداکار برای لغو حکم اعدام درایران می باشند
بازگشت مجدد به قرون وسطا !!
شانزده سال زندان برای نرگس محمدی ؟!
         
رژیم اسلامی استبدادی ایران در طول ۳۷ سال حاکمیت خود مظهر کامل نقض حقوق بشر و صدور احکام فاشیستی زندان، شکنجه، سنگسار، قصاص، تیرباران و اعدام علیه مردم و مخالفین بوده است. این رژیم البته همچون رژیم ستم شاهی که اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل را امضا کرده اند!!! دائما مجبور است که مخالفین خویش را نه به خاطر اندیشه و ابراز عقیده و یا فعالیت اجتماعی شان بلکه با عنواینی چون: خرابکار، محارب، مفسد فی الارض، برانداز، عامل و جاسوس دول معاند و ... به حبس و شکنجه و اعدام محکوم کند.
راوی: زنان در چنبرهء اسارت دین و سرمایه          
اخیرأ مرکز آمار ایران "نتایج آمار گیری نیروی کار در پائیز ١٣٩٤" را انتشار داد که در نگاه اول حکایت از سهم ناچیز زنان در بازار کار و اشتغال دارد. بر طبق این سند « در صورتی که جمعیت 15 ساله و بیش تر، جمعیت در سن کار فرض شوند، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 41,8 درصد به دست می آید. این شاخص در بین مردان 69,4 درصد و در بین زنان 14,4 درصد، در نقاط شهری 40,8 درصد و در نقاط روستائی 44,5 درصد به دست می آید..»
لاله حسین پور : ما خسته نمی شویم
آن ها هم خسته نمی شوند.
         
اصلا بحث بر سر حجاب نیست. بحث بر سر آزادی پوشش است. اگر زنی به هر دلیلی بخواهد حجاب داشته باشد، احترامش واحب است. قرار نیست بعد از فردای جمهوری اسلامی، با دیکتاتوری رضاخانی، حجاب را با شعار "یا بی روسری، یا توسری" از سر زنان برداریم. قرار است انسان ها را آزاد بگذاریم تا خود پوشش خویش را انتخاب کنند.
گفتگوی " آلوارو گوزمان باستیدا " با " نانسی فریزر" برگردان: پروین اشرفی
" کلینتون تجسم نوعی از فمینیسم لیبرال است که زنان ممتاز عمدتا از آن نفع می برند.
         
نانسی فریزر (متولد ۱۹۴۷ در بالتیمور) از اواخر سال های ۱۹۶۰ در خط مقدم مبارزات فمینیستی و نظریه انتقادی بوده است. انتقاد از آنچه که او "فمینیسم نئولیبرال" می خواند و نظریات او در مورد به رسمیت شناختن اجتماعی و توزیع مجدد، به مثابه مفهومی جهت درک نابرابری های اجتماعی، بسیار تأثیر گذار بوده است.
بحثهایی‌درباره‌استراتژیهای‌سوسیالیست فمنیستها در‌شرایط‌ کنونی نسرین ابراهیمی          
زنان از تهاجمات اخیر سرمایهداری علیه طبقه کارگر و تداوم روابط پدرساالری به ستوه آمده و برانگیخته شدهاند، و جنبشی بهوجود آوردهاند که با آرایش و شیوه حیرتانگیزی به صحنه سیاست جهانی وارد شدهاند. این جنبش عرصه مهمی از سیاست سوسیال فمینیستها را به خود اختصاص داده است. امروزه بر خالف گذشته، ایدههای فمینیستی در میان بخشی از جنبشهای ضد سرمایهداری مشاهده میشود، هر چند که هنوز هم انتقال این ایدهها به درون جنبشها سخت دشوار است.

برهان عظیمی: قاتل ستایش محصول کدام چرخش است؟
گزینه ما چه باید باشد و یا نباشد؟!
         
رفقا و دوستان عزیز یک نکته فکر مرا به خود از زمان قتل فجیع ستایش مشغول کرده است... به نظر من ما نیاز داریم با رویکرد علمی با پرهیز از احساست به این مورد مشخص برخورد کنیم.
فمینیسم ضد سرمایه داری
نیکول اشآف - برگردان: پروین اشرفی
         
اهداف فمینیسم رادیکال و سوسیالیسم در نهایت یکی است : عدالت و برابری برای همه مردم. سوسیالیسم و فمینیسم دارای یک رابطه طولانی، و در زمان هایی پربار، می باشند.
مصاحبه حسام یوسفی با خانم موژان طاهر: موژان طاهر اولین زن ایرانی در تهران در کنار برج میلاد دست به اعتراض برهنه زد          
خانم موژان طاهر کارگردان سینما و فعال حقوق زن در 12 فروردین سال 1395 در شهر تهران کنار برج میلاد دست به اعتراض برهنه زد او می‌گوید «این روز را برای نه گفتن به جمهوری اسلامی و قوانین ضد زنش انتخاب کردم.»

آرشیو مقالات